مشاهدات یک ریاضی خوان

برگی از تجربیات کسب شده

مشاهدات یک ریاضی خوان

برگی از تجربیات کسب شده

ارشد ریاضی در دانشکاه تهران

سه شنبه, ۳ تیر ۱۳۹۹، ۰۷:۲۲ ق.ظ

خیلی وقته که به وبلاگ سر نزدم. اما تصمیم گرفتم خیلی بیشتر از قبل در اینجا بنویسم. سال 98 برای ارشد دانشگاه تهران رو انتخاب کردم. ایتدا فکر می کردم که باتوجه به علایقم برای ارشد با دکترقادرمرزی، نظریه جبری اعداد کار کنم اما بعد از صحبت کردن با ایشان و یکی دو هفته تحقیق و سرچ کردن، با دکتر زارع صحبت کردم تا با ایشان توپولوژی جبری کار کنم. البته فعلا من به توپولوژی جبری به دید یک ابزار پیشرفته برای حل مسائلی که در ذهن دارم نگاه میکنم.

نمایی از سر در دانشگاه تهران در ماه آبان

 

ترم اول در دانشگاه تهران تجربه جالبی بود. خیلی استادهای سختگیری در دانشکده وجود نداره و از این موضوع خیلی خوشحالم چون دستم رو برای مطالعه های خودم باز میذاره. ولی متاسفانه تا اومدیم برای ترم جدید آماده بشیم بحران کرونا جهان رو درگیر کرد و تقریبا زمانی بود که تنها یکی دو هفته از کلاس های ترم دومم تشکیل شده بود. این ترم سه درس دارم: توپولوژی جبری با دکتر کمالی نژاد، آنالیز حقیقی با دکتر شیرازی و درس گروه های خطی با دکتر درفشه.ترم اول هم با دکتر درفشه درس جبر پیشرفته داشتم. تجربه جالبی بود. با اینکه حجم مطالب تدریس شده خیلی کم بود اما جذابیت حل مساله ای که خود ایشان تاکید داشتند، لحظه های بی نظری رو برای من رقم زد. باید این رو هم اضافه کنم که دکتر درفشه حافظه خیلی خوبی دارند و تقریبا بعد از یک ماه همه دانشجوهای کلاس رو که تعدای حدود ۲۵نفر داشت با اسم می شناختند. یادم هست که قبلا هم به این ویژگی دکتر درفشه پی برده بودم.سال ۲۰۱۸ در حاشیه ICM 2018 جمعی از ایرانی ها به مناسبت فیلدز گرفتن کوچر بیرکار (فریدون درخشانی) جلسه ای رو تدارک دیده بودند. در این جلسه که دکتر درفشه هم حضور داشتند، خاطره ای رو از زمانی که کوچر بیرکار در حال انجام کارهای خروج از کشورشون بود رو بیان کردند که واقعا بعد از این همه سال به یاد داشتن چنین خاطره ای عجیب به نظر میاد. 

درس توپولوژی جبری با دکتر کمالی نژاد

 

باتوجه به علایقم در درس جبرخطی تصمیم گرفته بودم که حتما در دانشگاه تهران TA درس جبرخطی باشم. اتفاقا دکتر درفشه هم این درس رو در ترم دوم برای دانشجوهای لیسانس ارائه می کردند. اما نمیدونم چرا هرکاری که میخواستم با ایشون صحبت کنم یا نبودند یا من از ذهنم می پرید. وقتی هم که بهشون گفتم که من مایلم دستیار شما در این درس باشم گفتند که قبل از شما به سه نفر دیگه قول دادم (این موضوع برای حدود ماه بهمن بود). بعد از چند هفته ای که سر کلاس های ترم دوم حاضر شدم، دانشگاه به دلیل شیوع بیماری کرونا تعطیل شد و تایم خوبی پیدا کردم که در سمینار ها و تاک های آنلاین شرکت کنم؛ برای مثال درس سیستم دینامیکی IPM به صورت آنلاین در اسکایپ برگزار می شد و یا بچه های انجمن علمی ریاضی دانشگاه شریف، همبند، برنامه دقیقی برای سمینارهای هفتگی خودشون در نظر گرفته بودند که جذابیت خاصی داشت.(فیلم و فایل ارائه همه سخنرانی ها در کانال تلگرامیشون هست که توصیه میکنم حتما سر بزنید).

 

تا خود عید برنامه به این صورت پیش می رفت و باید این رو هم بگم که سامانه آموزش مجازی دانشگاه تهران به نحو کاملا غیر باوری برای استاد و دانشجو پیچیده طراحی شده و از این رو هیچکدوم از درس های این ترمم تا سال ۹۹ تقریبا برگزار نشد. (فقط دکتر شیرازی از طریق گروه واتس اپ کلاسشون رو هر هفته تشکیل می دادند). دکتر درفشه پیامی دادند که من اگر میتونم روز شنبه ۱۳ اردیبهشت به دانشکاه برم و کتاب گروه های خطی ایشون رو دریافت کنم. باوجود اینکه کرونا در کشور شایع بود اما دیگه چاره ای وجود نداشتم همون روز به دانشگاه رفتم. دکتر درفشه استقبال گرمی کردند و بعد از امضا کردن کتاب گفتند: یادم هست که میخواستی در درس جبرخطی به من کمک کنی، اگر همچنان مایل هستی من پیشنهاد میکنم که تدریس این درسته برعهده بگیری و به صورت اسکایپ جلسات رو تشکیل بدی. که من هم موافقت کردم. منبع این درس کتابی کواک هست که به نظر من کتاب جالبی بود و خوندنش جذابیت بالایی برایم داشت. 

عکس از روز شنبه ای که در اردیبهشت به دانشگاه رفتم.

 

 

البته الان یک هفته ای هست که تدریس تمام شده. 

و هفته بعد دانشجوها باید امتحان درس رو بدند. لکچر نوت این درس اینجا آمده. درباره درس گروه های خطی و همایش مرزهای علوم ریاضی که در اصفهان برگزار شد در آینده حتما مطالبی رو در وبلاگ قرار خواهم داد.

 

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۹/۰۴/۰۳
  • ۱۹۰ نمایش
  • جواد شمسایی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی