مشاهدات یک ریاضی خوان

برگی از تجربیات کسب شده

مشاهدات یک ریاضی خوان

برگی از تجربیات کسب شده

در دور آزاد با ناتالی وال

دوشنبه, ۲۴ شهریور ۱۳۹۹، ۰۴:۳۶ ب.ظ

 

حدودا چند ماهی هست که به طور دقیق دکتر زارع موضوعی را در محاسبه همولوژی فضای های دور آزاد به من و دوستم محمدجواد ذاکری داده است. از ابتدا سخت درگیر جمع آوری کتاب های مهم و مطالعه شدیم و دکتر زارع هم با توجه به شیوع ویروس کرونا، هر هفته دوشنبه ساعت 9 صبح با ما تماس میگیرن و برای هفته بعد وظایفی رو مشخص می کنند. برای مثال یکی از مباحثی که در هفته ی گذشته به من سپرده شده بود درباره مثلث بندی یک منیفلد بود. مثلث بندی یک منیفلد نقش اساسی در محسابه همولوژی آن فضا دارد و یک حدس قدیمی از پوانکاره وجود دارد که می گوید: هر منیفلد از بعد بالاتر از 3 را می توان مثلث بندی کرد. هرچند که در سال های اخیر به واسطه کارهای سیپریان مانولسکو مشخص شده است که این حدس در حالت کلی برقرار نیست و در هر بعد بیشتر از پنج یک منیفلد خواهیم داشت که قابل مثلث بندی نیست.  

 

وقتی داشتم درباره دورهای آزاد سرچ می کردم، تاک ناتالی وال بسیار توجهم را جلب کرد. با مشورت دکتر زارع و پیشنهاد من به ایشون ایمیل زدم و درخواست کردم که به عنوان استاد راهنمای دوم من را کمک کنند. ایشون لطف بسیاری به من داشتند ولی در ایمیلی که به من زدند ذکر کردند به دلیل زمان محدودشون و فعالیت های گروه توپولوژی دانشگاه گپنهاگن نمی توانند به صورت استاد راهنما برایم وقت بذارند اما از برگزازی جلسه آنلاین استقبال می کنند. به هرحال چهارشنبه ساعت 11 قرار گذاشتیم تا در زوم جلسه اول رو برگزار کنیم. 

 

ناتالی وال در حال تدریس 

ناتالی وال استاد دانشگاه کپنهاگن است که تحقیقات وسیعی در توپولوژی جبری دارد. از دانشگاه آکسفورد مدرک دکترای خود را اخذ کرده و با توجه به ازدواجشون با آقای گرودال که دانمارکی هستند در کشور دانمارک زندگی می کنند و مثل همسرشون عضو هیات علمی دانشگاه کیپنهاگن هستند. جالب اینکه آقای گرودال هم بر روی توپولوژی جبری کار میکنن ( با گرایشی کاملا متفاوت تر) و از سخنرانان مدعو ICM هم بوده اند. 

 

خانواده آقای گرودال و خانم وال 

عکس در Oberwolfach

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی